city2 WHITE DDIAFANES

 abs1 Τι είναι και πώς λειτουργεί;

 

Το ABS, από τα αρχικά Anti-lock Braking System (ελληνιστί: Σύστημα “Αντιμπλoκαρίσματος” Τροχών) είναι ένα σύστημα ασφαλείας που επενεργεί στο σύστημα πέδησης, αποτρέποντας την παύση της κύλισης των τροχών λόγω απότομου / ισχυρού φρεναρίσματος. Για να σταματήσουν οι τροχοί να “γυρνάνε” στο φρενάρισμα, σημαίνει ότι έχει χαθεί η πρόσφυση τους και αυτό έχεις ως αποτέλεσμα την απώλεια κάθε δυνατότητας ελέγχου μια μοτοσικλέτας.

To ΑΒS αποτρέπει αυτό το -σύνηθες στους ελληνικούς δρόμους- φαινόμενο με τον εξής τρόπο: Μια κεντρική υπολογιστική μονάδα, λαμβάνει συνέχεια δεδομένα από αισθητήρες που “παρακολουθούν” την ταχύτητας περιστροφής των τροχών. Το σύστημα, έχει την δυνατότητα να κάνει by pass στο υδραυλικό κύκλωμα των φρένων καθορίζοντας μέσω ηλεκτρομαγνητικών βαλβίδων την πίεση σε αυτό και άρα, να μεταβάλει την ισχύ της πέδησης.

Όταν κατά το φρενάρισμα οι αισθητήρες καταγράψουν αδικαιολόγητη μείωση της ταχύτητας περιστροφής των τροχών σε συνάρτηση με την ταχύτητα της μοτοσικλέτας, τότε η πρόσφυση είναι οριακή και τείνει να χαθεί. Άμεσα, το σύστημα επεμβαίνει μειώνοντας την πίεση στο σύστημα πέδησης, έτσι ώστε ο τροχός να ανακτήσει την πρόσφυση του και μετά επαναφέρει την πίεση ώστε να συνεχιστεί η πέδηση.

abs2

Αυτές οι διαδικασίες ήταν σχετικά αργές στο πρώτα ογκώδη και βαριά συστήματα
ABS που εμφανίστηκαν πριν από τριάντα περίπου χρόνια, ωστόσο στις μέρες μας, οι μονάδες έχουν εξελιχθεί πάρα πολύ, όντας πλέον μικρές σε μέγεθος, πολύ ελαφριές και εξαιρετικά γρήγορες στην λειτουργία τους. Η τελευταία λέξη της τεχνολογίας στον τομέα του ABS, είναι η “συνεργασία” αυτού με την κεντρική μονάδα υπολογισμού κινητικής κατάστασης (IMU) των premium μοντέλων, που συνυπολογίζει εκτός των άλλων συνισταμένων και την κλίση, προσφέροντας ασφαλές φρενάρισμα ακόμα και όταν η μοτοσικλέτα στρίβει, μεταβάλλοντας αναλόγως την ισχύ της πέδησης στον μπροστά και στον πίσω τροχό. Επίσης σε αρκετά μοντέλα με υψηλό επίπεδο εξοπλισμού, προσφέρεται πλέον και η δυνατότητα της παραμετροποίησης του ABS, επιλέγοντας διαφορετικά επίπεδα ευαισθησίας ή ακόμα και η πλήρης ή μερική απενεργοποίηση του (μόνο στον πίσω τροχό) για κίνηση σε εκτός δρόμου πεδία.