Εγγραφή στο NEWSLETTER

Μάθετε πρώτοι όλα τα νέα από τον χώρο του scooter, του παπιού και της καθημερινής μοτοσυκλέτας!

Italjet

haibike xduro urban test city rider

Κινηθείτε με στιλ

 

Κείμενο, φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος

Εάν βαρέθηκες τα αυτοκίνητα, αλλά θα ήθελες να οδηγείς κάτι πιο εύκολο και ευέλικτο από ένα scooter ή παπί τότε το XDURO URBAN της HAIBIKE είναι μια αξιόλογη πρόταση. Για την καθημερινή μετακίνηση, τη βόλτα αλλά και για γυμναστική.

Στην Ευρώπη σε πολλά σημεία έχουν εξοστρακιστεί όχι μόνο τα αυτοκίνητα αλλά και τα δίτροχα. Έτσι πολλοί άνθρωποι στράφηκαν προς το ποδήλατο. Όμως το ποδήλατο έχει ιπποδύναμη όσο και τα δύο σου πόδια οπότε αυτό περιόριζε τις επιλογές. μέχρι που έκαναν την εμφάνισή τους τα ηλεκτρικά ποδήλατα και οι ταχύτητες μαζί με τις αποστάσεις μεγάλωσαν.

haibike xduro urban test city rider 1

Ένα από τα μεγαλύτερα εργοστάσια όσο αφορά τα e-bikes είναι αναμφισβήτητα η γερμανική ΗΑΙΒΙΚΕ, που διαθέτει μια άκρως ολοκληρωμένη γκάμα, καθώς είναι από τις πρώτες εταιρίες που επένδυσαν κυριολεκτικά στα ηλεκτρικά ποδήλατα, παρουσιάζοντας μοντέλα με τον κινητήρα ενσωματωμένο στον σκελετό, όταν οι περισσότεροι ακολουθούσαν την παλιά μέθοδο με τον κινητήρα στον πίσω τροχό.  

Αυτό που άμεσα ξεχωρίζει στο Urban είναι η μπαταρία, που βρίσκεται στο δικό της κουτί πάνω στο διαγώνιο σωλήνα- και αφαιρείται, αλλά και ο ηλεκτροκινητήρας στο κάτω μέρος του σκελετού, εκεί που παραδοσιακά τα κλασικά ποδήλατα έχουν τη μεσαία τριβή. Ο κινητήρας προέρχεται από την Bosch και έχει απόδοση 250W ενώ η ιόντων-λιθίου μπαταρία -από την ίδια εταιρία- έχει χωρητικότητα 400Wh. Το κύκλωμα συμπληρώνει ένα ψηφιακό όργανο στο τιμόνι που πέρα από κλασικό κοντέρ ποδηλάτου (μέση και μέγιστη ταχύτητα, μερικός και ολικός χιλιομετρητής, ώρα, χρόνος λειτουργίας ) έχει ενδείξεις για τα 4 επίπεδα υποβοήθησης (Eco, Tour, Sport, Turbo), το βαθμό υποβοήθησης και την αυτονομία, έχει ενσωματωμένο το διακόπτη λειτουργίας, ενώ υπάρχει και ένα αντίστοιχο μπουτόν απ' όπου ανοίγουν και κλείνουν τα φώτα.

haibike xduro urban test city rider 5

Για να μην χρειάζεται ο αναβάτης να σηκώσει τα χέρια από το τιμόνι έχει προβλεφτεί και ένας πρόσθετος διακόπτης στο αριστερό άκρο, καθώς στο δεξί τμήμα του τιμονιού υπάρχει το (SLX) shifter της Shimano. Της ιαπωνικής εταιρίας μετάδοσης είναι και τα δισκόφρενα (Μ 615), καθώς και το πίσω ντεραγιέ που προέρχεται από τη σειρά XT. Για κάποιο λόγο που δεν γνωρίζουμε (μάλλον λόγω χρώματος) η Haibike τοποθέτησε κασέτα (11-36, 10 speed) της αμερικάνικης Sram. Ο σκελετός είναι κατασκευασμένος από αλουμίνιο 6061 και τα καλώδια περνούν μέσα από τον οριζόντιο σωλήνα, ενώ μετά από αυτόν ακολουθούν εξωτερική διαδρομή, κάνοντας τα service πιο εύκολα.

Το tapered πιρούνι είναι και αυτό κατασκευασμένο από αλουμίνιο και διαθέτει quick release,όπως και πίσω. Όλα τα περιφερειακά, (λαιμός, overize τιμόνι, παλουκόσελο 31,6mm) είναι κατασκευασμένα από αλουμίνιο από την XLC, όπως και η σέλα που φέρνει το λογότυπο της εταιρίας. Τέλος το Urban διαθέτει led φώτα, εμπρός και πίσω, που τροφοδοτούνται από την μπαταρία και ταιριάζουν πλήρως σχεδιαστικά με το ποδήλατο. 

To Haibike Urban είναι ένα ηλεκτρικό ποδήλατο πόλης και ανήκει στην κατηγορία fitness, που έχει ρίζες στις κούρσες. Η κατηγορία αυτή δημιουργήθηκε από αυτούς που έβαζαν στις κούρσες ίσιο τιμόνι για να έχουν ένα γρήγορο ποδήλατο πόλης, καθώς τα κλασικά μοντέλα ήταν βαριά, δυσκίνητα και "γεροντίστικα". Στην πορεία η κατηγορία fitness απέκτησε πολλούς οπαδούς και τα εργοστάσια αποφάσισαν να παρουσιάσουν αυτόνομα μοντέλα, με δικά τους χαρακτηριστικά και γεωμετρίες. Έτσι όταν κάποιος θα βρεθεί στη σέλα του Urban θα αγαπήσει την ανάλαφρη αίσθησή του, που σε καμιά περίπτωση όμως δεν είναι η απόλυτη-ακαριαία αντίδραση μιας κούρσας. Άλλωστε το ζητούμενο δεν είναι το χρονόμετρο και οι πρώτες θέσεις του βάθρου, αλλά η γρήγορη και ευχάριστη μετακίνηση μέσα στην πόλη, αλλά και λίγο έξω από αυτήν. Ειδικά εάν είναι ηλεκτροκίνητο fitness όπως το συγκεκριμένο Haibike. 

haibike xduro urban test city rider 2

Όπως φυσικά θα φαντάζεται κάποιος, η θέση οδήγησης είναι σχετικά σπορ, ή σκυφτή εάν προτιμάτε, καθώς σαν γνήσιος απόγονος μιας κούρσας το τιμόνι βρίσκεται πιο χαμηλά από τη σέλα. Γι΄ αυτό ο αναβάτης θα ρίξει παραπάνω βάρος στον εμπρός τροχό, έχοντας και καλύτερη αίσθηση.  Αν κάποιος θελήσει να αντιστρέψει τα ύψη τιμονιού και σέλας, θα πρέπει να πρέπει να ψαχτεί με κάποιον άλλο λαιμό -προφανώς ρυθμιζόμενο- αν και θα του προτείναμε να κοιτάξει μια άλλη κατηγορία ποδηλάτων ίσως, καθώς το κούτελο είναι ήδη αρκετά μεγάλο (180mm στο Large). Πάντως, παρ' ότι ο σκελετός του Urban είναι πολύ πιο στιβαρός από ένα κλασικό ποδήλατο (τα e-bikes έχουν άλλες προδιαγραφές όσον αφορά στην αντοχή του σκελετού) ο αναβάτης δεν θα νιώσει και το παραμικρό πετραδάκι, όπως με άλλα hardtail ηλεκτρικά ποδήλατα. Σίγουρα όμως εάν κάποιος θα ήθελε να κάνει μια αναβάθμιση στο συγκεκριμένο ποδήλατο θα του προτείναμε ένα carbon τιμόνι και παλουκόσελο, με αρκετό flex, που θα έκαναν το Urban μαγικό χαλί.

Στη μορφή που είναι το συγκεκριμένο ποδήλατο απλά ο χρήστης θα πρέπει να πειραματιστεί με τις πιέσεις των ελαστικών για να πάρει την άνεση που θέλει. Εμάς πάντως μας άρεσε η ανάλαφρη και γρήγορη αντίδραση του Urban που σε κάνει να απορείς που πήγαν τα 19 κιλά του.

Πολύ θετικά σχόλια έχουμε να πούμε και για τον τρόπο λειτουργίας του κινητήρα της Bosch που ακόμα και στην μεγαλύτερη βαθμίδα υποβοήθησης κάνει πολύ λίγο αισθητή την παρουσία του, καθώς αποδίδει εντελώς γραμμικά (και αθόρυβα). Έχοντας επιλέξει την λειτουργία "turbo" στο ψηφιακό όργανο, το Urban φτάνει πολύ γρήγορα μέχρι το νόμιμο όριο των 25χλμ/ώρα  για να σταματήσει ομαλά να τροφοδοτεί τον πίσω τροχό με δύναμη από εκείνο το σημείο και πάνω. Εννοείται ότι τις περισσότερες φορές μέσα στην πόλη ο αναβάτης θα επιλέξει την μεγαλύτερη υποβοήθηση, ενώ τα υπόλοιπα τρία επίπεδα,  σε κάποια πιο χαλαρή βόλτα που δεν θα έχει να ανταγωνιστεί αυτοκίνητα, scooter και παπιά. Το θετικό με ένα καλό ποδήλατο που έχει μια επίσης καλή υποβοήθηση είναι ότι ο ηλεκτροκινητήρας δεν "αναιρεί" τον αναβάτη, που θα θέλει να κάνει μαζί του γυμναστική, ή έστω να ...ιδρώσει σε κάποια βόλτα.

haibike xduro urban test city rider 10

Τα φρένα της Shimano αν και είναι η οικονομικότερη σειρά προσφέρουν αρκετά καλή απόδοση και δύναμη, παρ' όλο που οι δίσκοι είναι 160mm και εμπρός και πίσω, κάτι που απαιτεί να είναι κάποιος προσεκτικός μαζί τους. Αλλιώς η περίσσεια δύναμη του Bosch κινητήρα θα τους κάνει να "μπλεδιάσουν" άμεσα, ειδικά απ΄ όσους αναβάτες δεν είναι εξοικειωμένοι να φρενάρουν πρώτα με το εμπρός φρένο.

Οι τροχοί με τα ψηλά στεφάνια προσφέρουν αρκετά μεγάλη αντοχή για να αντιμετωπιστούν οι λακκούβες των ελληνικών αστικών κέντρων, ενώ εάν φροντίζεις με ευλάβεια τα ανοικτά ρουλεμάν στα κέντρα της Shimano, θα βγάλουν πολλά χιλιόμετρα. Πάντως οι τροχοί θα ήταν η πιο καλή αναβάθμιση που θα μπορούσε να κάνει κανείς στο συγκεκριμένο e-bike.

haibike xduro urban test city rider 7

Τέλος, η 10πλη μετάδοση μοιάζει ξεπερασμένη- στα ΜΤΒ πλέον υπάρχει 12άρα κασέτα- αλλά από την άλλη, οι 10 ταχύτητες δείχνουν υπερβολή σε ένα ηλεκτρικό ποδήλατο. Ευτυχώς πάντως η Bosch έμεινε πιστή στον μονό δίσκο εμπρός λες και γνώριζε προς τα που θα κινηθεί η αγορά στα "χωματερά" ποδήλατα, που σίγουρα ταιριάζει περισσότερο και στην κατηγορία fitness.

haibike_xduro_urban_test_city_rider_10.JPGhaibike_xduro_urban_test_city_rider_4.JPGhaibike_xduro_urban_test_city_rider_7.JPGhaibike_xduro_urban_test_city_rider_6.JPGhaibike_xduro_urban_test_city_rider_9.JPGhaibike_xduro_urban_test_city_rider_5.JPGhaibike_xduro_urban_test_city_rider_1.JPGhaibike_xduro_urban_test_city_rider_8.JPGhaibike_xduro_urban_test_city_rider_2.JPGhaibike_xduro_urban_test_city_rider_3.JPGhaibike_xduro_urban_test_city_rider_11.JPGhaibike_xduro_urban_test_city_rider.jpg