Εταιρίες - Διάφορα

 Numb or sore bum  Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την άνεση

Απ όλα τα σημεία επαφής μας με μια μοτοσυκλέτα, αυτό που δέχεται το μεγαλύτερο βάρος και πίεση, είναι η σέλα.  Μπορεί η άνεση να είναι ένα πολυπαραγοντικό θέμα στα δίτροχα, αφού ρόλο παίζουν επίσης οι θέσεις των άκρων και το πόσο αυτά φορτίζονται με βάρος, καθώς και οι γωνίες που σχηματίζονται στις αρθρώσεις, αλλά η βασική συνισταμένη στο κεφάλαιο αυτό, είναι αδιαμφισβήτητα η σέλα.

Μια σέλα που δεν είναι άνετη μπορεί να καταστρέψει την συμβίωση σας με ένα δίτροχο, και να μετατρέψει τις όποιες διαδρομές σας, σε βασανιστήριο. Υπάρχουν βέβαια κατηγορίες μοτοσυκλετών και πεδία κίνησης όπου η άνεση της σέλας δεν παίζει ρόλο, όπως για παράδειγμα σε ένα MX μοντέλο αλλά και γενικότερα στους αγώνες.

Ωστόσο όταν μιλάμε για πολιτικά μοντέλα και καθημερινή μετακίνηση, δεν υπάρχει κανένας λόγος να ταλαιπωρούμαστε. Πέραν της δυσφορίας, μια κακή και άβολή σέλα, μπορεί να επιφέρει και χρόνιες επιπτώσεις, σε “ευαίσθητες” περιοχές.

Πως ορίζεται όμως μια άβολή σέλα;

Δεν υπάρχει κανόνας, αλλά έχουμε το καλύτερο εποπτικό μέσο για να διαπιστώσουμε κάτι τέτοιο, το σώμα μας, το οποίο έχει φυσικά τον τρόπο του μας ειδοποιεί ότι κάτι δεν πάει καλά.

Η πρώτη ένδειξη ότι μια σέλα είναι άβολη και ο κυριότερος τρόπος με τον οποίο το σώμα εκδηλώνει την δυσαρέσκεια του, είναι μια αίσθηση μουδιάσματος ή “μυρμηγκιάσματος” που εντοπίζεται φυσικά στα μαλακά μας μόρια και στην ευρύτερη περιοχή της λεκάνης. Είναι μια αίσθηση σαν να μας διαπερνά ηλεκτρικό ρεύμα, της οποίας η ένταση μπορεί να είναι από απλά υποφερτή μέχρι… απάλευτη, ενώ συνοδεύεται επίσης από μειωμένη αίσθηση στα συγκεκριμένα σημεία. 

Συνήθως αυτά τα συμπτώματα αρχίζουν να εκδηλώνονται μετά από περίπου 20 λεπτά παραμονής σε μια άβολη σέλα και όσο συνεχίζουμε να καθόμαστε πάνω της, τόσο αυτά εντείνονται.

Τι προκαλεί όμως την εκδήλωση αυτών των συμπτωμάτων; Η μειωμένη ροή αίματος στους ιστούς και στα νεύρα των περιοχών αυτών. Αν παρατηρήσουμε την ανατομία της λεκάνης, στο κάτω τμήμα υπάρχουν τα λεγόμενα ισχιακά οστά και πάνω σε αυτά, μαζί με τους ιστούς που τα περιβάλουν φυσικά, καθόμαστε και στηριζόμαστε. Το σώμα μας, έχει συνηθίσει σε αυτό, ωστόσο μεγάλο ρόλο στην άνεση, παίζει το μέγεθος της επιφανείας στήριξης καθώς και η σκληρότητα αυτής.

dg sv61 female pelvis with 4th and 5th lumbar vertebrae

Το πράγμα είναι απλό, όσο μεγαλύτερη είναι η επιφάνεια της σέλας που έρχεται σε επαφή με τους ιστούς στα ισχιακά οστά μας, τόσο καλύτερη η κατανομή και τα “άπλωμα” του βάρους ανά μονάδα επιφανείας, άρα η ροή του αίματος δεν διακόπτεται.

Εύλογα λοιπόν μπορεί κανείς να θεωρήσει ότι μια πολύ φαρδιά και επίσης πολύ “αφράτη” και μαλακή σέλα, είναι η λύση.

 Όχι, δεν είναι τόσο απλό και αυτό μάλιστα μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα.

 Πρώτα απ΄όλα, υπάρχουν εργονομικοί περιορισμοί, δεν καθόμαστε σε μπερζέρα στο σαλόνι μας, μοτοσυκλέτα οδηγάμε, οπότε θα πρέπει τα πόδια να φτάνουν άνετα στα μαρσπιέ αλλά και στο έδαφος, εκτεινόμενα, για την στήριξη της μοτοσυκλέτας. Μια πολύ φαρδιά σέλα δεν βοηθά σε αυτό.

Κατά δεύτερον, το πολύ μαλακό αφρώδες δεν συστήνεται για κανέναν λόγο, αφού υπάρχει μεγάλη βύθιση των ισχιακών οστών σε αυτό και μετά αρχίζει η πίεση στην περιοχή του ηβικού οστού και του περινέου (το περίνεο είναι η περιοχή ανάμεσα στα γεννητικά όργανα και στον πρωκτό) μια ευαίσθητη περιοχή τόσο για τις γυναίκες όσο και για τους άντρες.  Ειδικά για τους άντρες, αφού εκεί εντοπίζεται και ο προστάτης, που δεν είναι για…. ζορίσματα.

50

Η σέλα λοιπόν, θα πρέπει σίγουρα να είναι πιο φαρδιά από την απόσταση που σχηματίζεται μεταξύ των κορυφών των ισχιακών οστών, αλλά χωρίς υπερβολές που μπορεί να λειτουργήσουν εις βάρος της εργονομίας. Παράλληλα, το αφρώδες της θα πρέπει να είναι μέτριας σκληρότητας και όχι υπερβολικά μαλακό – υποχωρητικό, ούτε φυσικά και “νταμάρι”. Φυσικά θα πρέπει να έχει και το απαραίτητο πάχος, ώστε να προσφέρει απόσβεση των κραδασμών από τον δρόμο.  

Ιδανικά λοιπόν, τα σημεία επαφής της έδρας μας με την σέλα, είναι η ευρύτερη περιοχή των ισχιακών οστών, αποφεύγοντας την πίεση προς την περιοχή του ηβικού οστού και του περίνεου.

Φυσικά μεγάλο ρόλο στην επίτευξη αυτού παίζει το σχήμα της σέλας σε συνδυασμό με την κατηγορία της μοτοσυκλέτας. Για παράδειγμα η κλίση και το σχήμα σε μια σέλα adventure, δεν μπορεί να είναι ίδια με αυτή σε μια μοτοσυκλέτα sport touring. Όρθιος κορμός και πόδια χαλαρά σε ορθή γωνία στην μια περίπτωση, πιο σκυφτά και με τα πόδια σε πιο πίσω θέση στην άλλη περίπτωση. Η σέλα της πρώτης, μπορεί να αποδεικνυόταν εντελώς ακατάλληλη για την δεύτερη, καθαρά και μόνο λόγω του ότι θα άλλαζαν τα σημεία πίεσης στην έδρα του αναβάτη.

Συνοψίζοντας λοιπόν, αν αισθάνεστε ενοχλήσεις και μουδιάζετε στα οπίσθια σας, μετά από λίγη ώρα οδήγησης της μοτοσυκλέτας ή του scoter σας, θα πρέπει να το προσέξετε και να το διορθώσετε, μην το αφήνετε έτσι. Επίσης αν ταξιδεύετε συχνά, θα πρέπει να προσέξετε πολύ αυτό τον τομέα. Η λύση είναι μια, αλλαγή ή τροποποίηση της σέλας σας.

Υπάρχουν κατασκευαστές που διαθέτουν ανταλλακτικές σέλες “comfort” ως αξεσουάρ αλλά αν κάτι τέτοιο δεν ισχύει για το μοντέλο σας, η λύση είναι μια: να επισκεφθείτε κάποιο εξειδικευμένο κατάστημα που κάνει μεταποιήσεις στις σέλες. Στα καταστήματα αυτά, υπάρχουν έτοιμα σχέδια πιο άνετων και εργονομικών σελών για πολλά από τα δημοφιλή μοντέλα μοτοσυκλετών που κυκλοφορούν, ενώ προσφέρεται και η δυνατότητα custom κατασκευής ακριβώς “στα μέτρα” σας.

5358a1

Απλά εξηγείστε στους ανθρώπους εκεί, τις σας ενοχλεί και τι θα θέλατε να διορθώσετε.

Μπορεί απλά να χρειάζεται ένα “γέμισμα” με αφρώδες σε ένα σημείο ή “σκάψιμο” σε ένα άλλο. Σε κάθε περίπτωση το να φέρετε την σέλα της μοτοσυκλέτας ή του scooter σας στα μέτρα σας, είναι κάτι που οικονομικά αντέχεται και του οποίο το έξοδο, δεν θα μετανιώστε ποτέ!