To τρίτροχο αυτοκίνητο |
Μπορεί να κατατάσσεται στα scooter αλλά η ιδιαιτερότητα του LT να οδηγιέται και με δίπλωμα οδήγησης αυτοκινήτου, είναι κάτι για το οποίο θα μπορούσε να πει κάποιος ότι είναι το μικρότερο αυτοκίνητο στον κόσμο. Το σίγουρο είναι ότι η σειρά ΜΡ3 έχει θέσει πολύ υψηλά στάνταρ ασφάλειας που δύσκολα μπορεί να τα ξεπεράσει ένα "παραδοσιακό" scooter.
Κείμενο- φωτογραφίες : Βασίλης Κωστάκος
H έλευση της έκδοσης LT μπέρδεψε όμως κάπως τα πράγματα καθώς εκμεταλλευόμενη τον νόμο η Piaggio παρουσίασε ένα μοντέλο με μεγαλύτερο μετατρόχιο, ποδόφρενο και φως εμπρός που μπορούσε να οδηγηθεί και με δίπλωμα αυτοκινήτου.
Tο PIAGGIO MP3 YOURBAN LT 300ie διαθέτει χειρόφρενο (όπως όλα τα ΜΡ3 αλλά και άλλα μοντέλα αυτόματων μοτοσυκλετών) και ένα πρόσθετο αντικλεπτικό μέτρο, καθώς όταν κλειδώνεις το τιμόνι κλειδώνεις και το χειρόφρενο όταν είναι ανεβασμένο. Επίσης χάρη σε έναν ηλεκτρομηχανισμό που σου επιτρέπει να κλειδώνεις το εμπρός σύστημα, μπορείς να σταματάς χωρίς να 'χεις τα πόδια κάτω.
Τα όργανα μεγάλα σαν αυτοκινήτου, με χρωμιωμένα πλαίσια έχουν στο κέντρο το αναλογικό ταχύμετρο που διαθέτει ψηφιακές ενδείξεις για την ώρα, τα χιλιόμετρα, τη θερμοκρασία και την τάση της μπαταρίας. Εκατέρωθεν του υπάρχουν δύο επίσης κυκλικά όργανα για τη θερμοκρασία του ψυκτικού και τη στάθμη καυσίμου. Η σέλα μεγάλη και άνετη, με κόκκινες ραφές και με ανάγλυφο το λογότυπο της Piaggio, φιλοξενεί με άνεση αναβάτη και συνεπιβάτη, έχοντας μεταξύ τους και μια μικρή υψομετρική διαφορά.
Ο κινητήρας είναι τετράχρονος υγρόψυκτος μονοκύλινδρος, με χωρητικότητα 278 κυβικών εκατοστών, και απόδοση 21,1 ίππων. Εμπρός υπάρχουν 2 τροχοί 13 ιντσών τοποθετημένοι σε μονόμπρατσα πιρούνια που εργάζονται παράλληλα, σε ένα σύστημα με δυνατότητα όχι μόνο να περιστρέφονται αλλά και να πλαγιάζουν. Και σαν κλασικό scooter κάτω από τη σέλα υπάρχει αποθηκευτικός χώρος που χωρά ένα jet κράνος ή κάποια full-face (χωρίς αεραγωγούς).
Πόσο; Στην αρχή λίγο γιατί ο εκάστοτε αναβάτης έχει στο μυαλό του το ολέθριο χάσιμο του μπροστινού. Μόνο που αυτό συμβεί σπάνια στα τρίτροχα της σειράς ΜΡ3 (όταν ο αναβάτης το παρακάνει και ακουμπήσει το σταντ κάτω ή γλιστρήσει τόσο πολύ ο πίσω τροχός). Έτσι λοιπόν θα μπορούσαμε να πούμε ότι το όριο του LT είναι πρωτίστως το ψυχολογικό όριο του αναβάτη, που μέρα με τη μέρα αποκτώντας μεγαλύτερη εμπιστοσύνη από το μπροστινό θα πλαγιάζει περισσότερο. Τόσο που σε κάποιες γλιστερές στροφές δεν θα μπορεί να το ακολουθήσει μια supersport μοτοσυκλέτα.
Γενικά το Yourban μέσα στην πόλη αισθάνεται στο στοιχείο του, ευέλικτο, άνετο και εύκολο. Και όσο για την ασφάλεια οι δυο τροχοί εμπρός δεν γλιστρούν ούτε στο πλάγιασμα, ούτε στο φρενάρισμα. Ο κινητήρας πάντως με τη γραμμική απόδοσή του βοηθάει μέσα στην κίνηση, παραμένοντας σε χαμηλά επίπεδα κατανάλωσης, που βέβαια είναι αυξημένα σε σχέση με ένα κλασικό scooter.
Οι δύο τροχοί -και το βάρος του συστήματος- που είναι το ατού του ΜΡ3, στον αυτοκινητόδρομο είναι τροχοπέδη και έτσι η τελική δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλη, αφού οι 21,1 ίπποι πέρα από τον τρίτο τροχό έχουν και να κουβαλήσουν σαράντα κιλά παραπάνω σε σχέση με ένα Beverly 300 ie. Η ζελατίνα μπορεί να είναι χαμηλή αλλά προστατεύει σχεδόν πλήρως το σώμα του αναβάτη από τον αέρα, αλλά σίγουρα πολλοί θα προτιμούσουν τη μεσαία ζελατίνα από την γκάμα αξεσουάρ της Piaggio για ακόμα μεγαλύτερη προστασία, καθώς παρά την τοποθέτησής της στο τιμόνι δεν επηρεάζεται η ευστάθεια.
Για τις κρύες μέρες μπορεί κάποιος να τοποθετήσει και τις διάφανες χούφτες στο τιμόνι, ενώ υπάρχει και κάλυμμα για τα πόδια που τοποθετείται γρήγορα και δεν επηρεάζει την ευστάθεια στις υψηλές ταχύτητες. Οι Ιταλοί σχεδιαστές γνωρίζοντας ότι υπάρχουν αναβάτες που θα χρησιμοποιούν το Yourban όλες τις μέρες του χρόνου, ακόμα και όταν το κρύο είναι πολύ όπως στη γειτονική μας χώρα, έχουν προνοήσει και μέρος του ζεστού αέρα του ψυγείου διοχετεύεται στα χέρα και στα πόδια.
Μοντέλο | PIAGGIO MP3 LT YOURBAN 300 ie |
Αντιπρόσωπος | PIAGGIO HELLAS |
Τιμή (euro) | 5.990 |
Εγγύηση | 2 χρόνια |
Κινητήρας | |
Τύπος | Τετράχρονος, υγρόψυκτος, μονοκύλινδρος, 4βάλβιδος, 1ΕΕΚ |
Κυβισμός (c.c.) | 278 |
Διάμετρος x διαδρομή (mm) | 75X63 |
Συμπίεση (:1) | |
Τροφοδοσία | Ψεκασμός |
Σύστημα εξαγωγής | 1 σε 1 |
Λίπανση | Υγρό κάρτερ |
Εκκίνηση | Μίζα |
Συμπλέκτης | Αυτόματος φυγοκεντρικός ξηρός συμπλέκτης |
Κιβώτιο | Αυτόματη μετάδοση CVT με διαχειριστή ροπής |
Πλαίσιο | |
Τύπος | Ατσάλινο σωληνωτό |
Μήκος (mm) | 1.930 |
Πλάτος (mm) | 465 |
Ύψος (mm) | |
Μεταξόνιο (mm) | 1.440 |
Γωνία κάστερ (°) | |
ίχνος (mm) | |
Ύψος σέλας (mm) | 780 |
Απόσταση εδάφους (mm) | |
Βάρος (kg) | |
Ρεζερβουάρ / Ρεζέρβα lt) | 11 |
Αναρτήσεις | |
Μπροστά | Αρθρωτό παραλληλόγραμο |
Πίσω | Αιωρούμενος βραχίονας με 2 αμορτισέρ, ρυθμιζόμενη προφόρτιση |
Φρένα | |
Μπροστά | Δύο δισκόφρενα Ø 258 mm με διπίστονη δαγκάνα |
Πίσω | Δισκόφρενο Ø 240 mm με διπίστονη δαγκάνα |
Ελαστικά | |
Μπροστά | 110/70 ‐ 13” |
Πίσω | 140/60 ‐ 14” |
Επιδόσεις | |
Ισχύς εργοστασίου (hp/rpm) | 15,5 kW (21,1 HP) @ 7250 στροφές/λεπτό |
Ροπή στον τροχό (kg/rpm) | 22,5 Nm @ 6000 στροφές/λεπτό |