Πέρα από την κορυφαία πλέον ποιότητα κατασκευής, και τους εξελιγμένους κινητήρες, η νέα γενιά Liberty διακρίνεται για την αυξημένη ασφάλεια που παρέχει στον αναβάτη. Υπεύθυνοι παράγοντες για την παραπάνω αύξηση είναι το νέο πλαίσιο, ο νέος τροχός 16 ιντσών μπροστά (ήταν 15άρης στο προηγούμενο μοντέλο), το μονοκάναλο ABS της Bosch στον μπροστινό τροχό, αλλά και τα LED DRL (Daylight Ride Lights) που κάνουν το scooter ορατό από μακριά ακόμα και τη μέρα.
Έξτρα ασφάλεια παρέχουν τόσο η διπλή ντίζα γκαζιού -ακόμα και αν σπάσει η μία έχετε την άλλη-, αλλά και ο αισθητήρας κλίσης που σβήνει τον κινητήρα σε περίπτωση πτώσης.
Το ατσάλινο πλαίσιο χωροδικτύωμα είναι ολοκαίνουργιο, ενώ διαθέτει αυξημένη στρεπτική ακαμψία κατά 15%, ενώ και η διαμήκης ακαμψία είναι 17% αυξημένη σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο. Αποτέλεσμα; Δεμένη αίσθηση, καλύτερο, πιο sport κράτημα.
Νέα είναι η γεωμετρία μπροστά, ενώ ο πίσω τροχός διαθέτει μονό αμορτισέρ στο πλάι, ρυθμιζόμενο ως προς την προφόρτιση σε 5 θέσεις. Ενώ τώρα ο μπροστινός τροχός έγινε 16άρης, ο πίσω παρέμεινε στις 14 ίντσες -όμως αυξημένης χωρητικότητας είναι ο αποθηκευτικός χώρος κάτω από τη σέλα (από τα 12,5 στα 17 λίτρα, αύξηση 30%) που πλέον χωράει ένα jet κράνος.
Λόγοι κόστους υπαγόρευσαν το ταμπούρο πίσω, και ως αποτέλεσμα το ABS είναι μονοκάναλο, πιάνοντας μόνο στον μπροστινό τροχό -ο οποίος όμως και ευθύνεται για τις περισσότερες πτώσεις δικύκλων, όπου και βρίσκουμε δίσκο 240 χιλιοστών με δαγκάνα 2 εμβόλων.
Αφού ακούσαμε τους υπεύθυνους σχεδιασμού της Piaggio να πλέκουν το εγκώμιο του νέου Liberty, έφτασε η ώρα της οδήγησης. Ανεβαίνοντας πάνω του, ανακαλύπτω πως τα 787 χιλιοστά της σέλας (προηγούμενο μοντέλο 760 χιλιοστά) με κάνουν να πατάω το πέλμα μόνο του ενός ποδιού στο έδαφος. Ελαφρώς ψηλότερο λοιπόν από το προηγούμενο μοντέλο, δίχως όμως να γίνεται απαγορευτικό για τους αναβάτες κάτω του 1.70.
Εξετάζοντας το στατικά, πράγματι η αίσθηση της βελτιωμένης ποιότητας κατασκευής είναι κραυγαλέα παντού. Ανοιγοκλείνω σέλα και ντουλαπάκι μπροστά, κλικ και κλακ. Σημειώστε πως η αλλαγή θέσης στη μπαταρία οδήγησε σε αύξηση χώρου στο μπροστινό ντουλαπάκι (4 αντί για 2 λίτρα πριν). Εκεί βρίσκεται και μια καλοδεχούμενη έξοδος ρεύματος για φόρτιση ηλεκτρικών συσκευών. Η Piaggio έδωσε προσοχή και στα παράπονα των αναβατών για τον μικρό χώρο στα πόδια, και έτσι αυτός είναι τώρα μεγαλύτερος, ώστε να χωρέσουν άνετα στην ποδιά όλα τα πέλματα. Η σέλα είναι ολοκαίνουργια, και αρκετά μεγάλη για τον αναβάτη, τον οποίο όμως τοποθετεί σε συγκεκριμένη θέση. Η σέλα του συνεπιβάτη είναι καλή για μεσαία αναστήματα, όμως οι μικρές διαστάσεις του scooter που το κάνουν άριστο αστικό βέλος και το μικρό μήκος της σέλας συνεπιβάτη θα δυσκολέψουν την άνεση δύο μεγαλόσωμων ατόμων. Για περαιτέρω μείωση του κόστους, η Piaggio δεν εφοδιάζει το Liberty με πλαϊνό σταντ, το οποίο διατίθεται ως έξτρα αξεσουάρ, μαζί με το σύστημα διακοπής του ρεύματος σε περίπτωση που ξεκινήσετε με το σταντ κατεβασμένο.
Μεγάλο το στέλεχος των καθρεπτών, τέλεια η οπτική του αναβάτη. Αστείος ο ήχος της κόρνας, υπέροχη η οπτική του αναβάτη που σκαλώνει στο υπέροχο design των οργάνων. Εκεί, πέρα από το κοντέρ αναλογικών ενδείξεων θα βρείτε ψηφιακή οθόνη με γαλάζιο φωτισμό, και ενδείξεις στάθμης καυσίμου, ρολογιού, ολικού και 2 μερικών χιλιομετρητών. Σωστή η δυνατότητα εναλλαγής των ενδείξεων των χιλιομετρητών με το κουμπί Mode (όπως στο Beverly) στο τιμόνι.
Κάπου εδώ ανακαλύψαμε ένα από τα πολύ δυνατά σημεία του νέου Liberty, καθώς το ανέβασμα και το κατέβασμα του scooter στο διπλό σταντ είναι αδιανόητα εύκολο ακόμα και για αναβάτη κατηγορίας φτερού! Ανοίγοντας το γκάζι ανακαλύπτεις πως η μετάδοση είναι στην αρχή ελάχιστα πιο άμεση από πριν, στη συνέχεια πάντως γίνεται κλασικά ομαλή και... σκουτερένια. Κι εδώ φτάνουμε στο δεύτερο χαρακτηριστικό, μετά την ευκολία τοποθέτησης του scooter στο σταντ, που κάνει το Liberty πραγματικά μοναδικό!
Μιλάμε για την γλυκιά απόδοση του ψεκασμού, που φτάνει επίπεδα πρωτόγνωρα, σε βαθμό που μάλλον δεν θα βρείτε σε άλλο scooter! Τρομερά γραμμική αίσθηση στο άνοιξε-κλείσε του γκαζιού, με απόλυτη απουσία οποιουδήποτε τινάγματος. Σε συνδυασμό με την πλήρη απουσία κραδασμών ο αναβάτης εύκολα θα δώσει τα εύσημα στην Piaggio. Οι επιδόσεις κρίνονται άριστες για κίνηση στο κέντρο της πόλης, με την επιτάχυνση να κάνει το Liberty να απομακρύνεται από τα περισσότερα αυτοκίνητα. Η τελική δεν είναι μεγάλη -ούτε όμως και χρειάζεται για την στόχευση του scooter-, με τα πραγματικά χιλιόμετρα του 125 να βρίσκονται κοντά στα 90, όπως μας είπε ο Benedetto, και τα κοντερίσια κοντά στα 100. Οι μικρές διαστάσεις του Liberty βοηθάνε τον αναβάτη να χωθεί παντού -παντού όμως- ενώ το τιμόνι κόβει ικανοποιητικά, αν και όχι σε βαθμό διάκρισης. Λόγω μικρών διαστάσεων, στρίβοντας, το τιμόνι θα βρει σχετικά εύκολα στα πόδια του αναβάτη, σου γίνεται όμως εύκολα συνήθεια να μαζεύεις το ανάλογο πόδι, και το πρόβλημα εξαφανίζεται.
Η αίσθηση του νέου Liberty στο δρόμο απέχει παρασάγγας από το παλιότερο μοντέλο σε ακαμψία και στιβαρότητα. Έτσι, το scooter της Piaggio έγινε πραγματικά sport σε συμπεριφορά, άκαμπτο και σταθερό παντού, προσθέτοντας ένα ακόμη προσόν στην παροιμιώδη ευελιξία του. Μένει να δούμε και το πώς θα συμπεριφέρεται στους διάσπαρτους με λακκούβες και σαμάρια ελληνικούς δρόμους. Στους ιταλικούς δρόμους τα ελαστικά της Maxxis ήταν άριστα, ενώ ίσως χρειαστούν αντικατάσταση στην Ελλάδα με κάτι πιο μαλακό -όπως δηλαδή στο 99% των scooter που εισάγονται στη χώρα μας.
Αριστεία αξίζουν στο σύστημα ABS, το οποίο δουλεύει άψογα, ελέγχοντας για μπλοκάρισμα τον μπροστινό τροχό σε αυξημένη συχνότητα από αρκετά scooter του ανταγωνισμού, με τα τινάγματα που φτάνουν στο χέρι του αναβάτη να είναι ανεπαίσθητα και διόλου ενοχλητικά. Αν μπορούσαμε να ζητήσουμε κάτι παραπάνω θα ήταν περισσότερη δύναμη από το ταμπούρο πίσω, και καλύτερη αίσθηση από αμφότερα τα φρένα, καθώς εκείνα πάσχουν σε θέμα πληροφόρησης. Το ταμπούρο δεν θα μπλοκάρει ποτέ, ενώ με το συνδυασμό των 2 ο αναβάτης διαθέτει ένα πραγματικά καλό πακέτο ασφαλείας, με το Liberty να ακινητοποιείται με ασφάλεια σε όλες τις περιστάσεις.