city2 WHITE DDIAFANES

hmerida elas 1

Διοργανώθηκε στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Μετά από πρόσκληση της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής, παραβρεθήκαμε στην ημερίδα που διοργανώθηκε υπό την αιγίδα της, με θέμα την οδική ασφάλεια. Στην εκδήλωση, που έλαβε χώρα στην αίθουσα “φάρος” του Κέντρου Πολιτισμού Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, παρουσιάστηκαν στοιχεία που άπτονται της οδικής ασφάλειας στην χώρας μας, οι στόχοι που έχουν τεθεί για την βελτίωση της, καθώς και οι δράσεις και τα μέσα που θα χρησιμοποιηθούν για αυτό τον σκοπό. 

Για να συμβεί κάτι τέτοιο όμως, δεδομένου ότι η οδική ασφάλεια ορίζεται και εκπορεύεται από πάρα πολλές συνισταμένες, χρειάζεται η συστράτευση φορέων, υπηρεσιών και ατόμων, που να μοιράζονται το ίδιο όραμα. Η παρουσία της πολιτικής ηγεσίας, επιστημόνων, εκπροσώπων δημοσίων και ιδιωτικών φορέων και φυσικά των ανώτατων αξιωματικών της ΕΛΑΣ αλλά και πολύ περισσότερο η ζέση και το πραγματικό ενδιαφέρον για το θέμα κατά τις εισηγήσεις τους, αποτελούν αν μη τι άλλο ένα πολύ ενθαρρυντικό στοιχείο.

hmerida elas1 1

Την έναρξη της ημερίδας όρισε ο χαιρετισμός του αρχηγού της ΕΛΑΣ, Αντιστράτηγου Αριστείδη Ανδρικόπουλου, ενώ στην συνέχεια, αναγνώσθηκε ο χαιρετισμός της Υπουργού Προστασίας του Πολίτη, Όλγας Γεροβασίλη. Στο βήμα ακολούθως ανέβηκε η Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη, Κατερίνα Παπακώστα – Σιδηροπούλου και κατόπιν ακολούθησε ο 1Ος κύκλος των εισηγήσεων, από τον Βουλευτή Ημαθίας και Πρόεδρο της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής για την Οδική Ασφάλεια της Βουλής των Ελλήνων, Γεώργιο Ουρσουζίδη, τον Διευθυντή της Διεύθυνσης Οδικής Κυκλοφορίας και Ασφάλειας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Εμμανουήλ Παρίση, τον Πρόεδρο του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Κωνσταντίνο Κεπαπτσόγλου, τον Πρόεδρο της «Ένωσης των Ευρωπαϊκών Αυτοκινητοδρόμων» (ASECAP) και της «Ελληνικές Υποδομές και Οδοί με Διόδια» (HELLASTRON) και Διευθύνοντα Σύμβουλο της «ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ Α.Ε.», Βασίλειο Χαλκιά και τον Διευθυντή της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής, Ταξίαρχο Νικόλαο Σπανουδάκη.

Επακολούθησε ο 2ος κύκλος ομιλιών, από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της «ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ Α.Ε.», Κωνσταντίνο Παπανδρέου, την Σύμβουλο Επικοινωνίας και Εταιρικής Υπευθυνότητας του Ελληνικού Ινστιτούτου Έρευνας και Εκπαίδευσης για την Οδική Ασφάλεια και την Πρόληψη και Μείωση των τροχαίων ατυχημάτων “Πάνος Μυλωνάς”, Μαρία Ατματζίδου, τη Χάλκινη Παραολυμπιονίκη και Παγκόσμια Πρωταθλήτρια στη Σφαιροβολία, Δήμητρα Κοροκίδα, τον Πρόεδρο του Πανελλαδικού Συλλόγου «SOS ΤΡΟΧΑΙΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ», Γεώργιο Κουβίδη, τον δημοσιογράφο και οδηγό αγώνων, Κωνσταντίνο Στεφανή και τον διασώστη του Ε.Κ.Α.Β. Αθηνών, Παναγιώτη Κουκόπουλο.

Οι πληροφορίες αλλά και τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν από τους εισηγητές, είχαν μεγάλο ειδικό βάρος και ήταν άκρως ενδιαφέροντα, εμείς θα σταθούμε στα σημαντικότερα εξ αυτών τα οποία είναι:

-Η αλλαγή στην θεώρηση της οδικής ασφάλειας, στα πλαίσια και κατά τα πρότυπα του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Πολιτικής για την Οδική Ασφάλεια,  με την χρήση μια ολιστικής προσέγγισης που εξετάζει όλες τις συνισταμένες. Για παράδειγμα, τα στατιστικά της συμπεριφοράς των οδηγών, δεν αφορούν πλέον μόνο στην καταγραφή και ποσοστικοποίηση των παραβάσεων αλλά λαμβάνουν υπόψη κα το ποσοστό  των οδηγών που συμμορφώνονται  με τον ΚΟΚ

hmerida elas 6

-Η μείωση των θανατηφόρων τροχαίων και των βαριά τραυματιών από τροχαία στην χώρα μας είναι θεαματική, με την Ελλάδα να σημειώνει την τέταρτη καλύτερη επίδοση στον κόσμο, με ένα ποσοστό της τάξεως του -34,5%.

-Οι λόγοι για αυτή την θεαματική μείωση έχουν να κάνουν κυρίως με την βελτίωση των υποδομών (κατασκευή σύγχρονων αυτοκινητόδρομων) αλλά και από το γεγονός ότι –όσο και αν ακούγεται τραβηγμένο- οι οδηγοί προσπαθούν να μειώσουν την κατανάλωση στα οχήματα τους, λόγω της οικονομικής κρίσης, αποφεύγοντας τις υψηλές ταχύτητες.

-Παρά τα εντυπωσιακά και ενθαρρυντικά στατιστικά μείωσης των τροχαίων, η Ελλάδα εξακολουθεί να καταλαμβάνει μια από τις υψηλότερες –αρνητικές- θέσεις στην ΕΕ. Οι 730 νεκροί και οι 704 βαριά τραυματίες που κατεγράφησαν το 2017, μπορεί να είναι πολύ λιγότεροι από τους 1.449 νεκρούς και τους 1.812 βαριά τραυματίες του 2007, ωστόσο το θέμα συνεχίζει να αποτελεί ένα τεράστιο ζήτημα, προκαλώντας κοινωνικά, δημογραφικά και οικονομικά προβλήματα στην χώρα. Ακόμα και με αυτά τα –βελτιωμένα- δεδομένα, ο πληθυσμός ενός χωριού χάνεται κάθε χρονιά στην Ελλάδα, ενώ ο μέσος όρος του ετήσιου συνολικού κόστους που προκύπτει από τα τροχαία, είναι τα 3,5% του ΑΕΠ της χώρας!

hmerida elas 12

-Ο στόχος που έχει τεθεί, όσο ουτοπικός και αν ακούγεται, είναι τα ποσοστά των τροχαίων ατυχημάτων, να μηδενιστούν! Για τον σκοπό αυτό, έχει σχεδιαστεί μια δέσμη ενεργειών που περιλαμβάνει όλους τους άμεσα εμπλεκόμενους φορείς και υπηρεσίες, ενώ ξεχωρίζει η πραγματικά αξιέπαινη προσπάθεια που γίνεται στην ενσωμάτωση την ασφαλούς οδικής συνείδησης, στα παιδαγωγικά πλαίσια, μέσω ειδικά σχεδιασμένης επιμόρφωσης.

-Πολύ μεγάλο ενδιαφέρον είχαν και τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν για τα στατιστικά των τροχαίων που έχουν καταγραφεί στους σύγχρονους αυτοκινητοδρόμους της χώρας μας. Τα πολύ χαμηλά ποσοστά, σε σχέση με το υπόλοιπο οδικό δίκτυο, αποδεικνύουν και τεκμηριωμένα πλέον το προφανές, ότι η κακή κατάσταση των ελληνικών δρόμων συμβάλει σε μεγάλο βαθμό στην αύξηση των τροχαίων.

hmerida elas 13

Πέραν των εισηγήσεων και των ομιλιών, στον χώρο της αίθουσας “Φάρος” αλλά και στους υπαίθριους χώρους του Κέντρου Πολιτισμού Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, η ΕΛΑΣ παρουσίασε μερικά πολύ ενδιαφέροντα εκθέματα. Από την μία, είχαμε μια αναδρομή στην ιστορία της τροχαίας, με αρχειακό υλικό και φωτογραφίες και από την άλλη, παρουσιάστηκε ένα μεγάλο τμήμα της σύγχρονης υλικοτεχνικής υποδομής της ΕΛΑΣ. Αλκοολόμετρα, συστήματα ανίχνευσης χρήσης ναρκωτικών ουσιών, UAV (μη επανδρωμένο ελαφρό αεροσκάφος) και τετρακόπτερα (drones) για την καταγραφή της κίνησης και τροχαίων συμβάντων αλλά και εκπαιδευτικό υλικό, όπως προσομοιωτές σύγκρουσης και συστήματα που αναπαριστούν το πώς επηρεάζουν τις αισθήσεις μας το αλκοόλ και οι ναρκωτικές ουσίες.

hmerida_elas_4.jpghmerida_elas_15.jpghmerida_elas1_1.jpghmerida_elas_7.jpghmerida_elas_1.jpghmerida_elas_8.jpghmerida_elas_14.jpghmerida_elas_5.jpghmerida_elas_2.jpghmerida_elas_6.jpghmerida_elas_9.jpghmerida_elas_12.jpghmerida_elas_13.jpghmerida_elas_3.jpghmerida_elas_11.jpghmerida_elas_10.jpg