city2 WHITE DDIAFANES

krani1

Ποιες είναι - Σε ποιους αναβάτες απευθύνoνται

 

Κράνος. Το σημαντικότερο στοιχείο του προστατευτικού εξοπλισμού ενός αναβάτη και  αυτό που εγγυάται την ακεραιότητα του πιο πολύτιμου οργάνου μας, του εγκέφαλου. Δεν κάνει όμως μόνο αυτό, ούτε αποδεικνύει την χρησιμότητα του αποκλειστικά στις πτώσεις. Το κράνος προστατεύει επίσης τα μάτια μας από κάθε λογής ιπτάμενα και αιωρούμενα σώματα (έμψυχα και άψυχα), προστατεύει το κεφάλι μας από την ηλίαση και από το κρύο και μας προσφέρει επίσης ένα μεγάλο ποσοστό μόνωσης από τον θόρυβο και τα καυσαέρια. Χωρίς κράνος, ΔΕΝ μπορεί να οδηγήσει κάνεις δίκυκλο, όχι γιατί το επιβάλει ο νόμος αλλά γιατί είναι θέμα απλής, κοινής λογικής.

Οι κατηγορίες κρανών

Full Face

krani katigories 1

Είναι τα κράνη που καλύπτουν όλο το κεφάλι, συμπεριλαμβανομένου του προσώπου, με το σώμα τους να είναι ενιαίο, φέροντας ως κύριο άνοιγμα, αυτό στην περιοχή της ζελατίνας. Υπάρχουν επίσης μικρές οπές που οδηγούν τον αέρα σε κανάλια εξαερισμού, με τον αναβάτη να μπορεί να ρυθμίσει μέσω μηχανισμών το πόσο αέρας θα περνά ή ακόμα και να ανακόψουν πλήρως την ροή του. Τα full face είναι ο πλέον διαδεδομένος τύπος κράνους και μπορεί κανείς να τα βρει σε τεράστια ποικιλία σχεδίων και χρωματισμών. Ενδείκνυνται για όλες τις χρήσεις και όλες τις εποχές και είναι η καλύτερη επιλογή στο ταξίδι λόγω των καλών κατά κανόνα αεροδυναμικών τους χαρακτηριστικών. Στα αρνητικά τους, η διαδικασία του βάλε – βγάλε, που είναι πιο δύσκολη από τις υπόλοιπες κατηγορίες κρανών και ειδικά για τις κυρίες, δημιουργεί προβλήματα με τον καλλωπισμό και το μακιγιάζ.

Jet

krani katigories 2

Τα Jet καλύπτουν το κρανίο του αναβάτη ενώ είναι ανοιχτά στο μπροστινό μέρος, χωρίς να έχουν συνέχεια του κελύφους τους στην περιοχή του σαγονιού. Το πρόσωπο καλύπτεται συνήθωςμε μεγάλη σε μέγεθος ζελατίνα ή σε άλλες περιπτώσεις, αυτή απουσιάζει, πράγμα που σημαίνει ότι η χρήση γυαλιών ηλίου (ή μοτοσυκλετιστικού τύπου), είναι επιτακτική. Τα πλεονεκτήματα των Jet, είναι το μικρό βάρος (και ο μικρός τους όγκος), η ευκολία φορέματος (ιδανικό για τις κυρίες), καθώς και το ότι το καλοκαίρι προσφέρουν τον καλύτερο εξαερισμό, τουλάχιστον στο πρόσωπο. Στα αρνητικά τους, η απουσία προστασίας στο σαγόνι, καθώς και το γεγονός ότι σε υψηλές ταχύτητες ή στο κρύο... μπάζουν αέρα από το κάτω μέρος.

Σπαστά

krani katigories 3

Με τον όρο “σπαστά”, ονομάζουμε τα κράνη τα οποία φέρουν μηχανισμό άρθρωσης, ο οποίος επιτρέπει να ανασηκώνεται το μπροστινό κάτω μέρος τους και να μετατρέπονται από κλειστά, σε Jet. Oυσιαστικά δηλαδή, το στέλεχος του πηγουνιού, είναι κινητό. Φυσικά το στέλεχος αυτό “κλειδώνει” και ασφαλίζει και στις δύο θέσεις του (πάνω ή κάτω) με τον αναβάτη να μπορεί με το ένα χέρι και εν κινήσει, να κάνει την εναλλαγή. Το θετικό με τα σπαστά, είναι ότι ουσιαστικά έχει κανείς 2 σε 1 κράνη και αναλόγως του καιρού, των συνθηκών και του πεδίου κίνησης μπορεί να προσαρμόζεται αναλόγως. Τα αρνητικά, είναι το μεγάλο βάρος, λόγω του μηχανισμού άρθρωσης και των ασφαλειών αυτής, καθώς και το ότι, όπως συμβαίνει σε όλες τις “τα κάνω όλα” περιπτώσεις”, υπάρχουν συμβιβασμοί τόσο στην ανοικτή όσο και στην κλειστή θέση του σπαστού κράνους.

Πολυμορφικά (Modular)

krani katigories 4

Tα πολυμορφικά κράνη ουσιαστικά προχωράνε το διττή φύση του σπαστού κράνους ένα βήμα πιο πέρα, προσφέροντας τρεις ή ακόμα και τέσσερις συνδυασμούς, οι οποίοι προκύπτουν με την προσθαφαίρεση τμημάτων. Ο ιδιοκτήτης ενός πολυμορφικού κράνους μπορεί να αφαιρέσει το τμήμα του σαγονιού ή την ζελατινά και σε μερικές περιπτώσεις να προσθέσει γείσο. Οι αλλαγές αυτές δεν γίνονται με την ευκολία του σπαστού κράνους, τα τμήματα αφαιρούνται και πρέπει κάπου να αποθηκευτούν, ενώ η επανατοποθέτηση τους, προφανώς δεν μπορεί να γίνει εν κινήσει ή “στο φτερό”. Το πλεονέκτημα στην προκειμένη περίπτωση, πέραν του ότι και πάλι ο αναβάτης έχει 2 σε 1 (ή και 3 σε 1) κράνος, είναι ότι όταν το πολυμορφικό κράνος είναι κλειστό, πλησιαζέι σε πολύ μεγάλο βαθμό τα κλειστά, όταν είναι ανοικτό, πλησιάζει πολύ τα Jet κ.ο.κ. Οι συμβιβασμοί είναι λιγότεροι λοιπόν. Το αρνητικό, είναι φυσικά το ότι οι αλλαγές είναι πιο “μόνιμης” φύσεως και δεν μπορεί κανείς να προσαρμόζει το κράνος του άμεσα και γρήγορα ανάλογα των καταστάσεων.

Off – Road

krani6

Προφανώς είναι τα κράνη που απευθύνονται σε όσους επιδίδονται σε αθλήματα όπως το Enduro και το MX ή οδηγούν Quad και ATV. Τα κράνη αυτά είναι κλειστά, ωστόσο δεν φέρουν ζελατίνα, με την χρήση γυαλιών – μάσκας να είναι απαραίτητη. Επίσης φέρουν γείσο και είναι επιμυκημένα στο μπροστινό κάτω τμήμα τους, ώστε να προσφέρουν προστασία από πέτρες και κλαδιά στην εκτός δρόμου οδήγηση. Σίγουρα πρόκειται για εξειδικευμένα κράνη, που δεν ταιριάζουν σε χρήση στην άσφαλτο, ωστόσο υπάρχουν κάποια μοντέλα που φέρουν ζελατίνα και είναι κατασκευασμένα έτσι ώστε να ανταποκρίνονται και σε “πολιτική” χρήση. Αυτά απευθύνονται σε αναβάτες Adventure και On-Off μοτοσυκλετών, οι οποίοι συχνά και όχι περιστασιακά, τις οδηγούν εκτός δρόμου.

Vintage / Retro

krani katigories 5

Mε τόσο μεγάλο “ρεύμα” στις νεορετρό μοτοσυκλέτες και στα cafe racer, ήταν φυσικό να αναπτυχθεί παράλληλα και ο αντίστοιχος τομέας ρουχισμού και προστατευτικού εξοπλισμού. Τα κράνη αυτά, όπως και τα δίτροχα της κατηγορίας, αναπαράγουν τις φόρμες και την αισθητική περασμένων δεκαετιών, όντας όμως απολύτως σύγχρονα σε ότι αφορά σε υλικά κατασκευής και πλήρως εναρμονισμένα με τις ισχύουσες προδιαγραφές ασφαλείας. Το θετικό είναι ότι μπορούν να ολοκληρώσουν άψογα μια “ρετροvintage” παρουσία στο δρόμο, το αρνητικό ότι ίσως να έχουν κάποια εργονομικά θεματάκια και επίσης το ότι συνήθως κοστίζουν πολύ. Μπρος στα κάλλη όμως...

Ποιο να διαλέξω;

krani katigories 6

Η επιλογή κράνους έχει να κάνει πρωτίστως με την χρήση, το που δηλαδή κινούμαστε κυρίως με την μοτοσυκλέτα μας. Αν για παράδειγμα χρησιμοποιούμε ένα μικρού κυβισμού scooter, αποκλειστικά για αστική χρήση, άνοιξη και καλοκαίρι, ίσως το Jet κράνος να είναι προτιμότερο. Ομοίως αν κάνουμε πολύ συχνά στάσεις και χρειάζεται να βάζουμε και να βγάζουμε πολλές φορές την ημέρα το κράνος μας. Από την άλλη, αν σκοπεύουμε να κάνουμε ταξίδια και εκδρομές συχνά και η μοτοσυκλέτα μας είναι τύπου naked, τότε ένα full face κράνος είναι μονόδρομος. Τα σπαστά και τα πολυμορφικά κράνη προφανώς και έχουν ένα μεγαλύτερο εύρος προσαρμοστικότητας αλλά μην βιαστείτε να αποκτήσετε ένα ανπρώτα δεν το δοκιμάσετε, καθώς το βάρος και η χρήση τους, ίσως να σας προβληματίσουν. Σε κάθε περίπτωση, μην διστάσετε να ρωτήσετε, να δοκιμάστε και να συγκρίνετε. Θα ακολουθήσει πολύ σύντομα σχετικό άρθρο, για την αγορά κράνους, μείνετε συντονισμένοι!