city2 WHITE DDIAFANES

KTM

ktm freeride e sm 2015 thierry cityrider

Οδήγηση με ωτοασπίδες!

 

Του Thierry Sarasyn

Είναι σαν να οδηγάς με ωτοασπίδες. Ακούγαμε μόνο τους ήχους της Βαρκελώνης, τον αέρα που παρασέρνει τα φύλα, το κουδούνι των ποδηλάτων, τα λεωφορεία που προσπερνούσαμε, την αλυσίδα του Freeride, και τίποτε άλλο. Το νέο KTM Freeride E-SM έχει πολλούς λόγους να βρίσκεται στην αγορά, και ένας από αυτούς, είναι ότι απολαμβάνεις την οδήγηση όπως σε μία κλασική μοτοσυκλέτα. Η ηλεκτροκίνηση, είναι εδώ.


Οι ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες δεν είναι νέες, αλλά ούτε διαδεδομένες ακόμη. Η KTM δουλεύει με υπομονή ώστε να παρουσιάσει ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες για κίνηση στο δρόμο. Η σειρά Ε - Electric, διαθέτει ήδη τις motocross και enduro E-SX και XC-E, και τώρα ολοκληρώνεται, προσφέροντας άλλη μία έκδοση για δρόμο, την Supermotard E-SM. Με λίγη λογική, αρκεί να καταλάβει κανείς ότι η KTM προσανατολίζεται στην αλλαγή των δεδομένων για κίνηση στην πόλη, με έναν πιο φυσικό τρόπο, διαφοροποιώντας την καθημερινότητα. Σε κάθε περίπτωση, το E-SM είναι η πιο αθόρυβη supermoto μοτοσυκλέτα του κόσμου - τόσο, που θα μπορούσες ακόμη και να την οδηγήσεις σε ένα skatepark δίπλα από το σπίτι σου, χωρίς να ενοχλείς απολύτως κανέναν.

Το E-SM είναι η πρώτη μοτοσυκλέτα δρόμου που έρχεται από το εργοστάσιο στο Mattighofen εξοπλισμένη με ηλεκτρικό κινητήρα. Δεν έχει πολλές διαφορές από τις ηλεκτρικές χωμάτινες εκδόσεις, αφού οι αλλαγές εστιάζουν στους διαφορετικούς τροχούς με διαστάσεις 120/70-17 και 180/55-17, και κάποιες μικρές αλλαγές σε περιφερειακά. Αν εξαιρέσεις όμως τα παραπάνω, η E-SM είναι πολύ διαφορετική οδηγικά από τις αδελφές της, και πάνω στην σέλα της, θα έχεις την εμπειρία της ευκολίας στην καθημερινή μετακίνηση, αλλά και της πρόσφυσης που δίνουν τα φαρδύτερα ελαστικά. Στην άσφαλτο, θα έχεις περισσότερη αυτονομία οδήγησης που θα μετριέται σε χιλιόμετρα, και όχι σε λεπτά, όπως γίνεται στον χωματόδρομο. Πιο ελεγχόμενα λοιπόν, και πιο χρηστικά. Ο στόχος άλλωστε, είναι διαφορετικός: Εκτός από τους off road αναβάτες, η KTM τώρα προσφέρει μία μοτοσυκλέτα για όσους θέλουν να οδηγούν καθημερινά σε μικρές αποστάσεις σε δευτερεύοντες δρόμους, οικονομικά, και με το πνεύμα της οικολογίας αυξημένο. Αυτούς, που εκτός από τα παραπάνω, θα θελήσουν και τον παράγοντα fun στην οδήγηση τους.


Την ίδια ώρα, το E-SM χάνει ένα πόντο στην καθημερινότητα σε σχέση με τα αδελφάκια του, αφού η αθόρυβη λειτουργία που έχεις στο βουνό και ταιριάζει με το περιβάλλον, στην πραγματικότητα, δεν σου χρειάζεται. Είναι τόσοι οι θόρυβοι της πόλης, που το E-SM μπορεί να αποτελέσει και κίνδυνο για τους πεζούς που περπατούν αμέριμνοι στις διαβάσεις, ή κατεβαίνουν στο δρόμο χωρίς να κοιτάξουν - αφού δεν ακούν κάτι να έρχεται. Ένας κινητήρας που χρησιμοποιείται στο δρόμο, δεν χρειάζεται να είναι αθόρυβος, αφού λίγες τέτοιες μοτοσυκλέτες, δεν μπορούν να συμβάλουν στην μείωση της ρύπανσης ή του θορύβου. Εκτός αν μιλάμε για πόλεις όπου απαγορεύεται η χρήση βενζινοκινητήρων, οπότε θα δούμε έξαρση στα ηλεκτρικά οχήματα γενικότερα.

Οι μηχανικοί της KTM αναφέρουν πως σε κάθε αλλαγή μπαταρίας - σε κάθε φόρτιση δηλαδή, ''χάνεις'' 0,7euro's - τόσο είναι το κόστος φόρτισης της, για 50 χιλιόμετρα διαδρομής. Αν αναλογιστείς ότι η κατανάλωση του E-SM φτάνει στα 1,4euro ανά 100 χιλιόμετρα, τότε, μιλάμε για ένα λίτρο καυσίμου περίπου - οι οικονομικές μοτοσυκλέτες, φτάνουν τα 4,5 με 5 λίτρα, δηλαδή, κοντά στα 7,5euro, ανάλογα την τιμή του καυσίμου.
Οδηγήσαμε σαν τρελοί στα βουνά γύρω από την Βαρκελώνη, και στην περίπτωση μας, τα 25 χιλιόμετρα της βόλτας, δεν ήταν αρκετά για να καταναλώσουν την μπαταρία. Υπάρχουν και τρεις επιλογές ώστε να διαμορφώσεις την απόδοση που θες, και την κατανάλωση ανάλογα: Ρεαλιστικά, θα οδηγήσεις στην δυνατότερη ρύθμιση, για να πάρεις και την ροπή που σου δίνει από τις χαμηλές στροφές, και να έχει παιχνίδι η οδήγηση. Αλλιώς, απλά θα μετακινείσαι. Και μετά από 40 χιλιόμετρα οδήγησης, μέσα σε 50 λεπτά της ώρας, το 80% της μπαταρίας είχε φορτιστεί ξανά, ώστε να είμαστε έτοιμοι για άλλη μία βόλτα.


Ο χρόνος, είναι αποδεκτός, αφού και μεγάλη διαδρομή να θες να πας, μπορείς να την συνδυάσεις με... καφέδες και φόρτιση. Βέβαια, τα 42 Nm ροπής που έρχονται από το μηδέν - από το πρώτο άνοιγμα του γκαζιού, και τα 111 κιλά του E-SM, συμβάλουν σε μία άκρως παιχνιδιάρικη κατασκευή.

Η KTM σε κάθε περίπτωση δεν έκανε πίσω στην επιλογή του ηλεκτροκινητήρα του E-SM, και δεν τοποθέτησε κάποιον δεύτερης ποιότητας. Το σλόγκαν Ready to Race συνεχίζεται κι εδώ, προσφέροντας ροπή και δύναμη από τις χαμηλές στροφές - δεν υπάρχει καμία καθυστέρηση στο άνοιγμα του γκαζιού. Το ίδιο βλέπουμε και στην κατασκευή της μοτοσυκλέτας που διαθέτει ακτινική δαγκάνα μπροστά, αναρτήσεις της WP, μεταβλητής διατομής τιμόνι, αλλά και υψηλής ποιότητας περιφερειακά. Δεν το λες και φτηνό - η KTM δεν επέλεξε να παράγει απλά μία ηλεκτρική μοτοσυκλέτα, φτηνή και προσιτή απ' όλους.
Και εκτός από ποιοτική στην κατασκευή της, είναι και στην οδήγηση, και σε κάνει να νομίζεις ότι βρίσκεσαι σε επεισόδιο του Ιππότη της Ασφάλτου - Knight Rider, του γνωστού KITT, που τον έβλεπες να έρχεται χωρίς να ακούγεται θόρυβος. Υπήρχε ηλεκτροκίνηση και στα '80's;

Χρειάζεσαι κάποια εφόδια μαζί σου ωστόσο, για να κυκλοφορείς, και η συνεχώς μεταβαλλόμενη μετάδοση του αυτόματου κιβωτίου, είναι ένα από αυτά. Δεν υπάρχει λεβιέ ταχυτήτων, ούτε συμπλέκτης, ούτε "νεκρά". Αν ο κινητήρας είναι ενεργοποιημένος, ανοίγεις το γκάζι και επιταχύνει. Άρα χρειάζεται προσοχή, και να βλέπεις τις ενδείξεις στα λαμπάκια, για να επιβεβαιώνεσαι. Και να μην αφήνεις κάποιον να παίζει με το γκάζι προφανώς!
Στην θέση του συμπλέκτη έχει τοποθετηθεί μανέτα για το πίσω φρένο - και τα δύο φρένα είναι στο τιμόνι. Άρα, ακόμη και scooter να οδηγείς, μπορείς να οδηγήσεις το E-SM, ενώ και με δίπλωμα A2, νομιμοποιείσαι, αφού οι 22 ίπποι που αποδίδει, είναι μέσα στα όρια.


Για αρχή, οδηγήσαμε σε ένα skate park στο κέντρο της Βαρκελώνης, με ράμπες, μπερμ, άσφαλτο, τσιμέντο, και αμέσως "γίναμε φίλοι" με τον κινητήρα. Είναι ο καλύτερος κινητήρας που μπορείς να έχεις για παιχνίδι σε τέτοιες συνθήκες - ότι και αν σκεφτείς, το E-SM θα το κάνει. Το E-SM ταιριάζει γρήγορα με κάθε αναβάτη, είναι εύκολο και ελαφρύ σε ζύγισμα, και μετά παό πολλές εναλλαγές διαδρομών μέσα στην πόλη, οδηγήσαμε σε έναν δρόμο με αρκετό αέρα, απ' όπου μπορείς από ψηλά την θέα της πόλης. Εκεί, μπορέσαμε να δούμε πόσο ομαλά κινείται, πόσο γρήγορα πάει, σε σχέση με μία κανονική μοτοσυκλέτα. Η επιτάχυνση είναι εντυπωσιακή και το κοντέρ γράφει πάνω από 100χ.α.ω.

Η ροπή είναι απολύτως αυτή που χρειάζεσαι για τις μεγάλες ανηφόρες, διαθέσιμα ανά πάσα στιγμή. Το άνοιγμα του γκαζιού δεν δίνει προοδευτικότητα, αλλά άμεση απόκριση, απ' όπου παίρνεις όλη την δύναμη μονομιάς. Αν θέλεις προοδευτικότητα, θα πρέπει να ρυθμίσεις τον κινητήρα διαφορετικά, από τα modes που σου δίνει. Τα χιλιόμετρα όμως μαζεύονται γρήγορα, κι έτσι, τα φρένα του αποδεικνύονται ισχυρά, τόσο που μπορείς να κάνεις ανάποδες σούζες σε κάθε επιβράδυνση.

Σαν bonus, η KTM μας είχε διαθέσιμα τα enduro ηλεκτρικά μοντέλα σε εκτός δρόμου διαδρομή, για να διαπιστώσουμε για μία ακόμη φορά πως όπου και αν οδηγήσεις, το αποτέλεσμα είναι εκπληκτικό.
Όπου και αν θες να πας, το ηλεκτρικό KTM, σε συνοδεύει, χωρίς καμία δυσκολία. Και στην εκτός δρόμου οδήγηση, ο θόρυβος παίζει σημαντικό ρόλο. Εμείς αρκεστήκαμε όμως σε ένα από τα πιο όμορφα ηλιοβασιλέματα στην Montserrat, με την οδήγηση μίας μοτοσυκλέτας που συνόδευε τον ήλιο στην δύση του, χωρίς φασαρία.


Μετά την χωματερή έκδοση, το E-SM που είναι πιο μαλακό, μας φάνηκε ιδανικό για τέτοιου είδους βόλτα. Η μπαταρία κράτησε τελικά περισσότερο από την χωμάτινη έκδοση, και αν στο μέλλον χρησιμοποιηθούν ελαφρύτερες και με μεγαλύτερη διάρκεια μπαταρίες, το E-SM θα γίνει πλήρως ανταγωνιστικό σε σχέση με τις απλές μοτοσυκλέτες. Αυτό όμως είναι τεχνολογικό θέμα και δεν εξαρτάται μόνο από την KTM. Αυτή τη στιγμή, η KTM με το E-SM βρίσκεται σε τελείως διαφορετικό επίπεδο από όποιον ανταγωνισμό. Ίσως το επόμενο επίπεδο να είναι ένα σύστημα φόρτισης τοποθετημένο στον κινητήρα, ώστε να μπορείς να φορτίζεις την μπαταρία όπου βρίσκεσαι - τώρα πρέπει να την βγάζεις και να την τοποθετείς σε ειδικό φορτιστή που σε περιορίζει στην βόλτα. Αυτοί που οδηγούν μοτοσυκλέτα για καθημερινή μετακίνηση στην δουλειά, θα πρέπει να έχουν έναν φορτιστή και εκεί, ή στο μέρος που θέλουν να πάνε. Κάτι που αυξάνει το κόστος συνολικά. Το E-SM όμως είναι κορυφαίο στην συμπεριφορά του μέσα στην πόλη, ένα παιχνίδι που μπορεί να οδηγηθεί από κάθε τύπου αναβάτη, ακόμη και με δίπλωμα A2, χωρίς να έχει εμπειρία σε αντίστοιχες μοτοσυκλέτες, ή εμπειρία... γενικότερα.

Ίσως το μεγαλύτερο πρόβλημα για την KTM και το E-SM να είναι ότι έχει ήδη κατασκευάσει τον κινητήρα του μέλλοντος, που είναι διαθέσιμος σήμερα. Σήμερα που η αγορά δεν είναι ακόμη έτοιμη για τέτοιου είδους μοτοσυκλέτες, με κόστος που λίγοι θα μπορέσουν να πληρώσουν. Όπως και να έχει, η KTM έχει προχωρήσει συνολικά με τα ηλεκτρικά μοντέλα, την ίδια ώρα που άλλες εταιρίες δεν έχουν καν ξεκινήσει την ενασχόληση τους..

Κατασκευαστής KTM
 Μοντέλο Freeride - E-SM
Αντιπρόσωπος  KTM SEE
Τιμή 11.000euro
Εγγύηση Δ.Α.
   
Κινητήρας  
Τύπος Ηλεκτρικός Σύγχρονος Κινητήρας Μόνιμου Μαγνήτη 
Μπαταρία Λιθίου - ιόντων KTM Powerpack
Φόρτιση 100%: 80 Λεπτά / 80%: 50 λεπτά
Voltage (Rated / Maximum) 260V / 300V
Χωρητικότητα 2.600Wh
   
Πλαίσιο  
Τύπος  Περιμετρικό, με ατσάλινα και αλουμινένα τμήματα. Αφαιρούμενο πλαστικό υποπλαίσιο
Μεταξόνιο (mm) 1418
Ύψος σέλας (mm) 910
Απόσταση εδάφους (mm) 260
Βάρος (kg) 111
   
Αναρτήσεις  
Μπροστά Ανεστραμμένο μπροστινό σύστημα της WP 4357 διαμέτρου 43mm, πλήρως ρυθμιζόμενο, διαδρομή τροχού 130mm
Πίσω Αμορτισέρ WP 4618 PDS πλήρως ρυθμιζόμενο, διαδρομή τροχού 125mm
   
Ελαστικά   
Μπροστά 130/70 ZR 17"
Πίσω 180/55 ZR 17"
   
Φρένα  
Μπροστά  Δίσκος διαμέτρου 260mm με τρόμπα και δαγκάνα ακτινικής τοποθέτησης τεσσάρων εμβόλων της Formula
Πίσω  Δίσκος διαμέτρου 230mm με τρόμπα και δαγκάνα ακτινικής τοποθέτησης δύο εμβόλων της Formula
   
Απόδοση  
Ισχύς εργοστασίου (hp/rpm) 15hp / 5.500
Ροπή εργοστασίου (Nm / rpm) 42 / 0

ktm_freeride_e-sm_2015_thierry_cityrider_5.JPGktm_freeride_e-sm_2015_thierry_cityrider_7.JPGktm_freeride_e-sm_2015_thierry_cityrider.jpgktm_freeride_e-sm_2015_thierry_cityrider_2.JPGktm_freeride_e-sm_2015_thierry_cityrider_13.JPGktm_freeride_e-sm_2015_thierry_cityrider_6.JPGktm_freeride_e-sm_2015_thierry_cityrider_11.JPGktm_freeride_e-sm_2015_thierry_cityrider_9.JPGktm_freeride_e-sm_2015_thierry_cityrider_8.JPGktm_freeride_e-sm_2015_thierry_cityrider_4.JPGktm_freeride_e-sm_2015_thierry_cityrider_12.JPGktm_freeride_e-sm_2015_thierry_cityrider_3.JPGktm_freeride_e-sm_2015_thierry_cityrider_1.JPGktm_freeride_e-sm_2015_thierry_cityrider_10.JPG

ktm_freeride_e-sm_2015_thierry_cityrider_5.JPGktm_freeride_e-sm_2015_thierry_cityrider_7.JPGktm_freeride_e-sm_2015_thierry_cityrider_2.JPGktm_freeride_e-sm_2015_thierry_cityrider_13.JPGktm_freeride_e-sm_2015_thierry_cityrider_6.JPGktm_freeride_e-sm_2015_thierry_cityrider_11.JPGktm_freeride_e-sm_2015_thierry_cityrider_9.JPGktm_freeride_e-sm_2015_thierry_cityrider_8.JPGktm_freeride_e-sm_2015_thierry_cityrider_4.JPGktm_freeride_e-sm_2015_thierry_cityrider_12.JPGktm_freeride_e-sm_2015_thierry_cityrider_3.JPGktm_freeride_e-sm_2015_thierry_cityrider_1.JPGktm_freeride_e-sm_2015_thierry_cityrider_10.JPG